S Ä Ä S T Ä J Ä

Muutaman päivän tauko, joiden aikana olen ehtinyt selvittää säästämisen kiemuroita. Jätin pankkiin yhteydenottopyynnön viime perjantaina ja heti maanantaina puhelin pirahtikin soimaan. Juuri tällaiset henkilökohtaiset yhteydenotot muun muassa ovat syy siihen miksi olen enemmän ja enemmän kallistumassa jatkossakin pankkiasioinnin siirtoon S-Pankkiin. 

Selvitettäviä asioita oli kaksi: mille tilille säästää puskuri ja miten aloittaa pitempiaikainen kuukausisäästäminen. Olin ajatellut pitempiaikaiseksi ratkaisuksi osuuskuntaosuuksien ostamista. Puhelun aikana yhdessä pankkivirkailijan kanssa löysimme minulle toimivamman ratkaisun. 

Säästän kuukaudessa ns. puskuria/ensi vuoden lomamatkaa varten 350 euroa S-Tuottotilille. Tuottotili ei tuota tällä hetkellä mitään, mutta niin on ihan hyvä. Kertyy sinne joka kuukausi vähintään 350 euroa.  

Osuuskuntaosuuksien ostamisen päädyimme kohdallani Säästäjä-palvelun käyttöönottoon. Kyseinen palvelu oli helppo ottaa käyttöön mobiilipankissa ja se on myös tarkoitettu ihan tällaisille noviiseille säästämistaipaleensa vasta aloittaneille. Säästän tätä kautta rahastoon nyt tuon tuottotilin lisäksi 100 euroa kuukaudessa. Otin samalla käyttöön mikrosäästämisen,joten aina kun maksanvihreällä kortilla, euro kilahtaa säästöön.

Minulle oli tärkeää se, että rahat ovat tarvittaessa nostettavissa käyttöön sekä se, että säästösiirroista tai rahojen nostosta ei aiheudu kuluja. Vastasin myös kyselyyn säästötavoitteitani koskien ja sain siten suosituksen minulle sopivasta säästämisrahastosta. Toki minulle on tärkeää, että nämä sataset aikaa myöten tuottaisivat jotain, mutta pääasia niissäkin on saada rahaa säästöön. 

Pankkivirkailijan kanssa oli äärettömän helpottavaa puhua. Kävimme läpi myös tuon S-Lainan nostamisenja sen mihin ne rahat on käytetty. Sain ikään kuin tunnustettua miten pielessä asiat ovat olleet. Tylytyksen sijaan virkailija totesi, että nyt ei katsota enää menneeseen, vain tulevaan. Asiat järjestyvät, koska nyt järjestän ne. 

Kuva: S-Pankki.

1 kommentti:

  1. Hyvä ajatus todellakin tuo yhdistelylaina!
    Minulla on s-etukortti ja sen myötä kertyvät bonukset menevät tällä hetkellä rahastoon, jonka joskus avasin S-pankkiin. Se on ollut näppärä tapa säästää rahaa ja sijoittaa sellaista rahaa jonka on jo kertaalleen käyttänyt. En ole tullut ottaneeksi tuota säästäjää käyttöön, vaikka toisaalta se olisi tosi näppärä juuri sen vuoksi, että siinä säästää ihan huomaamatta niillä ostoksilla euroja sieltä täältä omalle tilille.

    S-pankki on mainio pankki kyllä! Tällä hetkellä olen asuntolainan kautta aika sidottu nykyiseen pankkiini, mutta voisin ajatella, että muuttaisin vielä jonain päivänä raha-asiani kokonaan S-pankkiin.

    Hienosti olet kyllä hoitanut asioita! Tästä se lähtee se asioiden loksahtelu paikalleen :)

    VastaaPoista